vrijdag 12 december 2014

Kerstmozaïek - glas in lood ramen



Benodigdheden:
- zwart A4 papier (gesneden in 21 x 21cm)
- schaar (evt. voor lagere groepen een prikpen/-matje)
- lijm
- vliegerpapier
- grijs/ wit potlood
- liniaal

Ik heb gekozen voor vierkante ramen, waarbij ik dus een stuk van het A4 papier heb afgesneden. Om precies te zijn is mijn raam 21 x 21cm. Begin als eerst met het maken van een rand van 2cm, gebruik hierbij een liniaal. Daarna schets je met een potlood een kerstfiguur. Ik heb gekozen voor een kerstboom en kerstengel, maar je kan ook denken aan een kerstbal, ster, kerstbel of kerstmuts.


Om te zorgen dat het kerstfiguur niet los komt van de rand, moet je een aantal 'balken' maken, die het figuur in het midden met de rand verbindt. Zorg ervoor dat deze balken niet te dun zijn. Ze dienen daarnaast namelijk ook voor stevigheid.

Tijd om de ramen uit te knippen. Om te zorgen dat er niet fout wordt geknipt (bijv. dat er een balkje wordt doorgeknipt) kan je de kinderen ook eerst de vakken die er uit gehaald moeten worden, wit laten kleuren. Kleine vakjes kunnen ook er natuurlijk ook uitgeprikt worden. Bij een kerstboom kan je natuurlijk ook kerstballen tekenen en deze eruit laten halen. Voor iets meer doorkijk. Bij de engel heb ik gekozen voor 3 sterretjes, zodat het zwarte vlak wat breekt.



Na het knippen zie je altijd nog wat potloodlijnen. Dit is de achterkant van je raam en op deze kant wordt het vliegerpapier geplakt. Let op dat de stukjes vliegerpapier elkaar niet overlappen. Dit zie je er doorheen, zodra er licht op schijnt. En dan is je kerstmozaïek af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten